Vanliga frågor och svar

Här har vi listat de vanligaste frågorna och svaren om Flygbussarna Door to Gate. Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta oss.

Inför resan

Hur fungerar en delad resa?

När du bokar en bil kan du få dela din bilresa till eller från Arlanda med andra resenärer som har bokningar som matchar din bokning tidsmässigt. Förutom ditt eget stopp har en delad resa vanligtvis två stopp som sker i riktning till/från Arlanda. När du lägger in dina reseuppgifter vid bokning av en delad resa, räknar vårt system ut din upphämtningstid med marginaler för eventuella andra upphämtningar.

För varje bokning kan endast en adress anges. Resenären har inte möjlighet att själv lägga till eller välja vilka stopp bilen gör under sin rutt.

Boka resa

Kan vi bli upphämtade på flera adresser i samma bokning?

Vi erbjuder tyvärr ingen tjänst i dagsläget där du kan boka in flera stopp på vägen inom samma bokning. För varje bokning kan du endast välja en upphämtningsadress. Även om bilen kan komma att hämta upp andra resenärer längs vägen, är det inte möjligt för resenärerna själva att lägga till eller välja dessa stopp.

Om ni är ett resesällskap som önskar resa från olika adresser behöver en egen bokning läggas in för varje adress. När olika bokningar läggs in kan vi inte garantera att ni hamnar i samma bil vid resan, men om upphämtningarna sker i ett närliggande område och tidpunkt är chansen stor att ni gör det.

Hur mycket bagage får jag ta med mig?

Vi beräknar att varje passagerare tar med sig 1 incheckad väska och 1 handbagage på sin resa. Ange antalet väskor du planerar att ta med i din bokning. Du behöver inte inkludera ditt handbagage i antalet väskor du anger vid bokningen.

Allt bagage du önskar ta med utöver det vi beräknar, räknas som specialbagage eller skrymmande bagage. Detta behöver anges i kommentarsfältet under passageraruppgifter i din bokning för att säkerställa utrymme.

Läs mer om våra regler gällande specialbagage eller skrymmande bagage, så som sportutrustning, stora väskor, cyklar eller burar för husdjur

Kan jag boka bilbarnstolar?

Vi hjälper gärna till att tillhandahålla bilbarnstolar utan extra kostnad. Du bokar bilbarnstolar samtidigt som du bokar din resa i appen eller på webbplatsen, genom att välja vilken typ av bilbarnstol du önskar och hur många.

Du som resenär ansvarar själv för att boka en bilbarnstol som passar ditt barn, beroende på barnets längd och stabilitet.

Vi erbjuder:

  • För barn upp till ca 5 år: Bakåtvända bilbarnstolar
  • För barn över ca 5 år: Bälteskuddar
  • Spädbarn: Du som reser med spädbarn behöver ta med ett eget babyskydd. Spädbarn får ej sitta i vuxens knä under resan. Ditt barn anses vara spädbarn upp till 6-9 månader eller tills barnet kan sitta stadigt i en bilbarnstol

För varje bokning kan max två bakåtvända bilbarnstolar och två bälteskuddar bokas.
Alla som reser med oss räknas som en passagerare och betalar samma pris för sin resa oavsett ålder.

Kan jag resa med djur?

Du är välkommen att resa med sällskapsdjur. Alla djur behöver vistas i en transportbur eller transportväska under resan. Ange att du reser med sällskapsdjur i kommentarsfältet under passageraruppgifter i din bokning, så att vi kan säkerställa utrymme.

Om ditt djur väger mer än 11 kg behöver du boka alternativet egen bil.

Ovanstående begränsningar påverkar inte tjänstehundar.

Resenärer med allergier mot olika djur bör vara medvetna om att andra passagerare i deras delade bil kan resa med en tjänstehund.

Hur ska jag boka om jag reser till ett land inom Schengen?

När du reser till ett land inom Schengenområdet kan du välja kategorin inrikes/Schengen när du bokar din resa. När du väljer detta typ av flyg beräknar vi din resa så att du är på flygplatsen 50 minuter innan din flygavgång.

Observera – om du har väskor att checka in för din flygresa ber vi dig att välja en tidigare upphämtningstid än den som först föreslås, så att du får större marginaler vid incheckningen.

Du kan välja en tidigare upphämtningstid genom att klicka på fältet under rubriken ”Upphämtningstid” i din bokning och sedan välja en tidigare tid i rullistan.

Dessa länder tillhör Schengen:

Belgien

Danmark

Estland

Finland

Frankrike

Grekland

Island

Italien

Lettland

Liechtenstein

Litauen

Luxemburg

Malta

Nederländerna

Norge

Polen

Portugal

Slovakien

Slovenien

Spanien

Sverige

Schweiz

Tjeckien

Tyskland

Ungern

Österrike

 

Bokning och betalning

Vad kostar det?

Våra priser bygger på ett grundpris som varierar beroende på varifrån du vill åka. För varje passagerare du lägger till i din egen bokning utöver 1 person, tillkommer 50 kr per passagerare. Det pris du betalar för din resa med en delad bil påverkas inte av andra bokningar och sällskap som placeras i samma bil som dig.

Alla som reser med Door to Gate räknas som en passagerare och betalar samma pris oavsett ålder.

Se pris

Hur bokar och betalar jag?

Du bokar och betalar resan enkelt i vår app för iPhone eller Android, eller på vår webbplats. Endast betalning med kontokort är möjligt. Vi accepterar VISA, Mastercard och Amex.

När du har genomfört din bokning kommer du att få en bokningsbekräftelse och kvitto till din angivna e-post. Där finner du dina reseuppgifter och instruktioner för din resa.

Vår rekommendation är att du bokar din resa minst 24 timmar innan den tid du behöver resa. Kortare varsel kan begränsa vår möjlighet att möta dina behov på bästa sätt eller erbjuda dig den service du önskar.

Boka resa

Läs mer om betalningsmöjligheter eller problem vid betalning

Varför går mitt köp inte igenom?

Om ditt köp inte går igenom beror det oftast på någon av dessa två anledningar:

  • Ditt kort är inte öppet för ”Alla internetköp”. Beroende på vad du har för bank kan de ha olika säkerhetsregler gällande internetköp. För att betalningen ska kunna godkännas online eller i appen kan du tillfälligt behöva öppna upp ditt kort för att tillåta ”Alla internetköp”. Det kan du oftast göra direkt via din internetbank. Vid nekad betalning bör du säkerställa med din bank vad som gäller vid onlineköp.
  • Något i kortinformationen du har angivit stämmer inte. Var god kontrollera att du angivit rätt siffror och information för ditt konto.

Varför kan jag inte boka från/till min angivna adress?

Om felmeddelandet ”inga tjänster hittades med matchande ID-nummer” dyker upp då du skriver in din önskade upphämtningsadress betyder det tyvärr att adressen du angivit ligger utanför något av de områden vi kör från/till.

Upphämtning och avlämning

Hur fungerar min upphämtning vid resa till och från Arlanda?

Vid resa till flygplatsen

Vi har ett 15 minuters tidsfönster för upphämtning vid resa mot Arlanda. Det innebär att din bil dyker upp inom 15 minuter från din planerade upphämtningstid. Om din upphämtningstid till exempel är kl. 10:00 kommer din bil att dyka upp mellan kl. 10:00 och kl. 10:15.

Det är viktigt att du befinner dig på bokad upphämtningsadress och är synlig och redo för avfärd då tidsfönstret för din upphämtning startar. Våra förare kör enligt ett strikt tidsschema och har tyvärr inte möjlighet att vänta in resenärer.

Upphämtningstiden du får som förslag baseras på informationen som du har gett oss om din resa. Vid inrikes/Schengen-resor beräknar vi att du med den föreslagna upphämtningstiden anländer till flygplatsen 50 minuter innan din angivna flygavgång. Vid utrikes/Charter-resor beräknar vi att du anländer 1 timme och 50 minuter innan din angivna flygavgång.

Önskar du ankomma tidigare till flygplatsen kan du välja en tidigare upphämtningstid än den vi föreslår.


Vid resa från flygplatsen

Din bokade upphämtning på Arlanda är inte bestämd till en specifik tid, utan regleras efter ditt ankommande plan. I din bokning anger du den tid ditt flyg beräknas landa.

Du låter oss veta att du har landat på flygplatsen och är redo att bli upphämtad genom att genomföra din självincheckning för Door to Gate. Först då körs din bil fram till önskad terminal. På så sätt påverkas inte din bokning med Door to Gate om ditt flyg blir försenat. Du kan checka in för din upphämtning via:

  • Appen: Genom att enbart öppna upp appen i din telefon efter landning och tacka ”Ja” då push-notisen frågar dig kan du checka in. Du kan även gå in under fliken ”Mina resor” för att sedan klicka på ”Checka in” på din resa.
  • SMS: Du kommer att få ett SMS till angivet telefonnummer efter att du landat som via en länk ger dig möjlighet att starta din incheckning, utan att du behöver ha appen installerad i din telefon.
  • Värdar: Mellan kl. 07:00 och 01:30 finns våra flygbussvärdar på plats vid busshållplatserna utanför terminal 5. De kan hjälpa dig att checka in.

När du checkat in kommer du att få instruktioner till din telefon om hur du hittar till vår upphämtningsplats beroende på vilken terminal du angivit att du befinner dig på.

Du kommer även få möjlighet att följa din tilldelade bil på en karta, samt kontakta din förare vid behov. Din bil kommer normalt att hämta upp dig inom 20 minuter efter incheckning. Dock kan en förlängd väntetid förekomma i vissa fall.

Hur hittar jag min bil på Arlanda?

Du låter oss veta att du har landat på flygplatsen och är redo att bli upphämtad genom att genomföra din självincheckning för Door to Gate. Först då körs din bil fram till önskad terminal.

När du har checkat in för din resa med Door to Gate kommer du att få ett meddelande till din telefon med information om vilken bil du blir tilldelad för resan. Du kommer även att få instruktioner om vilken hållplats du ska gå till beroende på vilken terminal du befinner dig på, samt möjlighet att kontakta din förare och se var din tilldelade bil befinner sig på en karta.

Upphämtningsplatser

Terminal 5 – hållplats 2
Terminal 4 – hållplats 5
Terminal 3 & 2 – hållplats 5

Vad gör jag om mitt flyg blir försenat?

Vi kommer inte att tilldela dig din bil vid resa från Arlanda förrän du har checkat in med hjälp av vår självincheckning efter att du landat. Först när du har gjort det kommer din bil att förberedas för att köras fram till dig.

Du kan checka in upp till 24 timmar efter din angivna ankomsttid. Kortare fördröjningar och sent inkommande flyg kommer därför inte att påverka din bokning och du kan checka in som vanligt med din mobil när du anländer till flygplatsen.

Läs mer om incheckning vid resa från flygplatsen

Hur kan jag kontakta er inför min resa?

Om du behöver kontakta oss i nära anslutning till din resa kontaktar du din förare. När upphämtning närmar sig för din resa mot flygplatsen, eller efter att du checkat in för din resa från flygplatsen, kommer du att bli tilldelad en bil. När du blivit tilldelad en bil för resan får du ett SMS till din telefon med en länk. Om du klickar på länken kan du se var din tilldelade bil befinner sig på en karta, samt kontakta din förare vid behov.

Om något sker som påverkar din upphämtning kommer du att bli kontaktad av din förare eller vår trafikledning via ditt angivna telefonnummer.

Jag har glömt en ägodel i bilen, vad ska jag göra?

Om du misstänker att du har glömt något i en av våra bilar är du välkommen att kontakta vår partner Sodexo. Lämna din beskrivning via vårt formulär för kvarglömt.

Om du upptäcker att du glömt något i bilen direkt efter avsläpp på Arlanda, kan du ta kontakt med våra Flygbussvärdar utanför ankomsthallen på terminal 5.

Alla passagerare är ansvariga för sitt eget bagage och eventuella föremål som lämnas i bilen. Flygbussarna Door to Gate är inte ansvariga för förlorade artiklar och ersätter inte förlorat bagage, men vi gör alltid vårt bästa för att återföra borttappade föremål till dess ägare

Hantera bokning

Hur avbokar jag min resa?

Du avbokar själv din resa via vår app eller på vår webbplats. Om du avbokar din resa senast 2 timmar innan bokad upphämtningstid, återbetalas beloppet du betalat för resan till det konto du använt vid köpet inom 3 till 5 bankdagar.

Efter avbokad resa får du en avbokningsbekräftelse skickad till din e-post.

Läs mer om hur du avbokar din resa

Hur gör jag ändringar i min bokning?

Du kan ändra och lägga till information i din bokning fram till 2 timmar innan din bokade upphämtningstid.

  • Appen: Logga in på ditt konto i appen och gå till sidan ”Mina resor”. Där har du en överblick över din resa och kan hantera eller avboka resan. Om du klickar på redigerar-pennan bredvid det fält du vill redigera kommer du till en sida där du kan välja att lägga till eller ändra informationen i fältet. Glöm inte att klicka på spara.
  • Webbplatsen: Klicka på ”Ändra eller avboka resa” under menyvalet ”Hantera resor” i huvudmenyn. Fyll i ditt bokningsnummer och det efternamn du bokat din resa i för att hitta din bokning och göra dina redigeringar. Kom ihåg att spara dina ändringar.

Läs mer om att ändra i din bokning

Hur får jag min bokningsbekräftelse och kvitto?

Vid alla genomförda reservationer får du en bekräftelse skickad till din e-post, med kompletta boknings- och betalningsuppgifter. Vänligen kontrollera även din skräppost om du inte finner den i din inkorg.

Du kan även beställa en ny bekräftelse och kvitto till din e-post via appen under fliken ”Mina resor” eller via webbplatsen när du klickar på ”Ändra eller avboka resa” under menyvalet ”Hantera resor”.

Flygbussarna Door to Gate kan inte garantera tillgång till kvitto i efterhand.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Stäng